พร้อมสรรพ Ready, Set, Go Contemporary Exhibition
25 Feb to 27 Mar 2015
Artists
Jompet Kuswidananto (Indonesia) Zulkifle Mahmod (Singapore) Wantanee Siripattananuntakul (Thailand) Krit Ngamsom (Thailand) Prasert Yodkaew (Thailand) Curator Kritsada Duchsadeevanich Readymades have been in the scope of art since the early 20th century and are still shining their aesthetic charms to these days. If looking roughly, this kind of art can merely be readymade objects expressed in artistic ways. Readymades seem to be convenient, easy and quick that people might get used to readymade things like readymade cultures, readymade beliefs or even readymade democracy. When all is said and done, what interesting about the readymade-ness is at the ways how objects are given causes and factors in various dimensions. Media and materials that are used to create art works have flowed with globalizing streams. Readymade media and materials have played a big role in art and subsequently become banal that we might merely see those readymade objects as an escape from banality of old media that had been previously created for a long time. Relatively, we should as well consider the details in sociocultural contexts this perceptive banality holds. Readymades are thus not just some meaningless materials that come to replace the role of old media. Every single piece holds its cultural meaning entirely. With extremely different societal poles and cultures, these materials might become essential media and contents in art works. Some artists choose to utilize readymades to convey cultural contents to the audiences, and some choose according to the connotations readymades have towards societies. พร้อมสรรพ Ready, Set, Go! exhibition is thus an extra space for readymade art objects that should not be appreciated in an instant way. Rather, the interior aspects in the readymade objects that emerge in the art materials might overlap their contemporary sociocultural connotations through these materials that appear as a part of the art works. Instances in art works might come along with assorted things that lay over each other so that they have to be separated into layers and considered to the core of each object what they mean and how they act. Each object/material in each culture might have similar usages that cannot be distinguished, but profound cultural details will differentiate this similarity to a point that different contents can be seen. Same object with same usage might give different perceptual meanings in accordance with different cultures. The works featured in this exhibition are created by bringing forth readymade objects/materials from each culture in South East Asia and presenting them all the way through their contexts in artistic perceptions and learning their cultural contexts through these readymades which seem to be instant. Prasert Yodkaew ประเสริฐ ยอดแก้วKrit Ngamsom กฤช งามสม |
ศิลปิน
จอมเปท คุสวิดานันโต (อินโดนีเซีย) ซูลกิเฟิล มาฮ์โมด (สิงคโปร์) วันทนีย์ ศิริพัฒนานันทกูร (ไทย) กฤช งามสม (ไทย) ประเสริฐ ยอดแก้ว (ไทย) ภัณฑารักษ์ กฤษฎา ดุษฎีวนิช วัสดุสำเร็จรูป (ready made) ได้เข้ามาสู่พื้นที่ศิลปะเมื่อต้นคริสต์ศตวรรษที่ 20 เเละก็ยังคงสำเเดงพลังให้เห็นกันจนถึงปัจจุบัน หากมองดูเผินๆ อาจเป็นการนำสิ่งสำเร็จรูปมาอธิบายความทางศิลปะ สิ่งสำเร็จรูปนี้ฟังดูเเล้วสะดวกสบาย ง่ายเเละรวดเร็ว จนผู้คนในสังคมอาจติดเเละชินกับอะไรๆที่สำเร็จรูปเช่นวัฒนธรรมสำเร็จรูป ความเชื่อสำเร็จรูป หรือเเม้กระทั่งประชาธิปไตยที่สำเร็จรูป ทั้งนี้ความสำเร็จรูปมีความน่าสนใจอยู่ที่กระบวนการที่ทำให้ความสำเร็จรูปนั้นมีเหตุเเละปัจจัยในมิติใดบ้าง สื่อเเละวัสดุที่นำมาสร้างสรรค์ผลงานศิลปะได้ลื่นไหลไปตามกระเเสธารของโลกโลกาภิวัตน์ สื่อเเละวัสดุสำเร็จรูปเริ่มปรากฏกายในพื้นที่ทางศิลปะมากขึ้นจนชินชา จนเราอาจมองเพียงเเค่ว่าวัสดุสำเร็จรูปต่างๆที่พบเห็นเหล่านี้เป็นเพียงเเค่ทางออกของความน่าเบื่อหน่ายของสื่อเก่าที่สร้างสรรค์กันมาอย่างยาวนาน หากเเต่ความชินชาทางด้านการรับรู้นี้ควรที่จะพินิจถึงรายละเอียดของบริบททางสังคม/วัฒนธรรมควบคู่กันไป วัสดุสำเร็จรูป จึงไม่ใช่เพียงเเค่วัสดุที่มาทดเเทนสื่อเก่าที่ไร้ความหมาย ในทุกวัสดุล้วนมีนัย ความหมายทางวัฒนธรรมเเฝงอยู่เเทบทั้งสิ้น เมื่อต่างขั้วต่างวัฒนธรรม วัสดุต่างๆดังกล่าวนั้นก็อาจกลายเป็นสื่อเเละสารที่สำคัญในผลงานศิลปะ ศิลปินบางคนเลือกใช้วัสดุสำเร็จรูปเพื่อที่จะส่งสารทางวัฒนธรรมออกไปสู่ผู้ชม บางคนเลือกเพราะวัสดุมีนัย-ความหมายต่อสังคม นิทรรศการ พร้อมสรรพ Ready , set , go ! จึงเป็นพื้นที่ในภาคขยายของสิ่งต่างๆที่สำเร็จรูปทางศิลปะ ที่ไม่ควรชื่นชมผลงานอย่างสำเร็จรูป หากเเต่ในสิ่งที่สำเร็จรูปที่ปรากฏออกมาในวัสดุทางศิลปะนี้ อาจซ้อนนัย/ความหมายทางสังคมและวัฒนธรรมร่วมสมัยออกมาผ่านตัววัสดุที่ปรากฏเป็นส่วนประกอบหนึ่งในผลงานศิลปะ ความเพรียบพร้อมในผลงานศิลปะนั้นอาจมาพร้อมกับสิ่งต่างๆที่ซ้อนทับจนต้องเเยกออกทีละชั้นเเละพินิจให้ถึงเเก่นสารของเเต่ละวัตถุว่ามีความหมายเเละความเป็นไปอย่างไร เเต่ละวัตถุ/วัสดุของเเต่ละวัฒนธรรมนั้นอาจมีหน้าที่การใช้งานที่คล้ายคลึงหรือเหมือนกันจนเเยกกันไม่ออก หากเเต่ในรายละเอียดทางวัฒนธรรมจะเป็นสิ่งที่เเยกเเยะความคล้ายคลึงนี้ออกจากกันจนสามารถเห็นสาระที่เเตกต่างกัน วัตถุเดียวกันหน้าที่การใช้งานเดียวกัน อาจให้ความหมายทางการรับรู้ที่เเตกต่างกันไปตามเเต่วัฒนธรรม ผลงานใน นิทรรศการนี้คือการนำวัตถุ/วัสดุสำเร็จรูปในเเต่ละวัฒนธรรมในภูมิภาคอาเซียนมานำเสนอผ่านบริบทในการรับรู้ทางศิลปะเเละเรียนรู้บริบททางวัฒนธรรมผ่านวัสดุสำเร็จรูปที่ดูเหมือนจะพร้อมสรรพ Wantanee Siripattananuntakul วันทนีย์ ศิริพัฒนานันทกูร |